, HOTARARE nr. 445 din 8 aprilie 2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului | GCSM <meta name="keywords" content="certificare , sisteme de management, ISO 9001, 14001, OHSAS, 22000, 8000, 27001, 50001" /> <meta name="description" content="Grupul de certificare sisteme de management: ISO 9001, 14001, OHSAS, 22000, 8000, 27001, 50001" />
Feedback Facebook
Partener pentru performanta
Legislatie

HOTARARE nr. 445 din 8 aprilie 2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului

HOTARARE nr. 445 din 8 aprilie 2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prevederile prezentei hotarari se aplica evaluarii impactului asupra mediului a acelor proiecte publice si private care pot avea efecte semnificative asupra mediului.
Art. 2
In intelesul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a)acord de mediu – actul administrativ emis de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului prin care sunt stabilite conditiile si, dupa caz, masurile pentru protectia mediului, care trebuie respectate in cazul realizarii unui proiect;
b)aprobare de dezvoltare – decizia autoritatii sau autoritatilor competente, care da dreptul titularului proiectului sa realizeze proiectul; aceasta se concretizeaza in:
(i)autorizatia de construire, pentru proiectele prevazute in anexa nr. 1 si cele prevazute in anexa nr. 2 pct. 1 lit. a), c), e), f) si pct. 2-13;
(ii)acord privind utilizarea terenului in scop agricol intensiv, pentru proiectele prevazute in anexa nr. 2 pct. 1 lit. b);
(iii)acord al conducatorilor subunitatilor teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura pentru proiectele privind impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetatie forestiera, prevazute in anexa nr. 2 pct. 1 lit. d);
(iv)decizie a inspectorului sef al inspectoratului teritorial de regim silvic si vanatoare, ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru agricultura, paduri si dezvoltare rurala privind aprobarea ocuparii temporare sau scoaterii definitive a unui teren din fondul forestier national, dupa caz, pentru realizarea obiectivelor care implica defrisarea in scopul schimbarii destinatiei terenului, prevazute in anexa nr. 2 pct. 1 lit. d);
(v)autorizatie de gospodarire a apelor, pentru proiectele prevazute in anexa nr. 2 pct. 1 lit. g);
c)proiect – executarea lucrarilor de constructii sau a altor instalatii ori lucrari; alte interventii asupra cadrului natural si peisajului, inclusiv cele care implica exploatarea resurselor minerale;
d)public – una sau mai multe persoane fizice sau juridice si, in concordanta cu legislatia ori cu practica nationala, asociatiile, organizatiile sau grupurile acestora;
e)public interesat – publicul afectat sau potential afectat de procedura prevazuta la art. 4 ori care are un interes in cadrul respectivei proceduri; in sensul acestei definitii, organizatiile neguvernamentale care promoveaza protectia mediului si care indeplinesc conditiile legale sunt considerate ca avand un interes;
f)raport privind impactul asupra mediului – documentul care contine informatiile furnizate de titularul proiectului potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) si (4) si ale art. 13;
g)titularul proiectului – solicitantul aprobarii de dezvoltare pentru un proiect privat sau autoritatea publica care initiaza un proiect.
Art. 3
(1)Autoritatile competente pentru aplicarea prevederilor prezentei hotarari sunt, dupa caz, autoritatile publice care emit, potrivit competentelor legale, aprobari de dezvoltare, precum si autoritatile publice pentru protectia mediului, respectiv autoritatea publica centrala, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, cele teritoriale pentru protectia mediului si Administratia Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”.
(2)Autoritatile cu atributii si raspunderi specifice in domeniul protectiei mediului exprima puncte de vedere asupra solicitarii aprobarii de dezvoltare, potrivit prevederilor art. 7.
Art. 4
Procedura de evaluare a impactului asupra mediului este parte integranta din procedura de emitere a aprobarii de dezvoltare.
Art. 5
(1)Proiectele care pot avea efecte semnificative asupra mediului datorita, printre altele, naturii, dimensiunii sau localizarii lor fac obiectul unei solicitari de aprobare de dezvoltare si unei evaluari a impactului lor asupra mediului inaintea emiterii acestei aprobari. Aceste proiecte sunt prevazute la art. 9 alin. (1) si (2).
(2)Evaluarea impactului asupra mediului identifica, descrie si evalueaza, in mod corespunzator si pentru fiecare caz, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, efectele directe si indirecte ale unui proiect asupra urmatorilor factori:
a)fiinte umane, fauna si flora;
b)sol, apa, aer, clima si peisaj;
c)bunuri materiale si patrimoniu cultural;
d)interactiunea dintre factorii prevazuti la lit. a), b) si c).
(3)Evaluarea impactului asupra mediului pentru proiectele care fac obiectul legislatiei privind prevenirea si controlul integrat al poluarii include cerintele legislatiei respective.
Art. 6
(1)Procedura de evaluare a impactului asupra mediului se realizeaza in etape, dupa cum urmeaza:
a)etapa de incadrare a proiectului in procedura de evaluare a impactului asupra mediului;
b)etapa de definire a domeniului evaluarii si de realizare a raportului privind impactul asupra mediului;
c)etapa de analiza a calitatii raportului privind impactul asupra mediului.
(2)Procedura prevazuta la alin. (1) este precedata de o evaluare initiala a proiectului realizata de catre autoritatile publice pentru protectia mediului in care este identificata localizarea proiectului in raport cu ariile naturale protejate de interes comunitar.
Art. 7
(1)Procedura de evaluare a impactului asupra mediului este condusa de catre autoritatile publice centrale sau teritoriale pentru protectia mediului, cu participarea autoritatilor publice centrale sau locale, dupa caz, care au atributii si raspunderi specifice in domeniul protectiei mediului.
(2)Participarea autoritatilor prevazute la alin. (1) se realizeaza in cadrul unei comisii de analiza tehnica, constituita la nivel central prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti, prin ordin emis de prefect, potrivit prevederilor Legii nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, republicata, iar la nivelul Administratiei Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”, prin ordin emis de prefectul judetului Tulcea.
(3)Autoritatile prevazute la alin. (1) exprima puncte de vedere in cadrul comisiei de analiza tehnica cu privire la solicitarea acordului de mediu si a aprobarii de dezvoltare, precum si asupra informatiilor prezentate de titularul proiectului in cadrul evaluarii impactului asupra mediului.
(4)In scopul aplicarii prevederilor prezentei hotarari, autoritatile publice pentru protectia mediului asigura transmiterea informatiilor relevante celorlalte autoritati prevazute la alin. (1) si organizarea sedintelor comisiei de analiza tehnica.
Art. 8
(1)Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a)proiectelor care servesc scopurilor apararii nationale, daca autoritatea publica centrala pentru aparare nationala impreuna cu autoritatea publica centrala pentru protectia mediului stabilesc, printr-o analiza de la caz la caz, ca realizarea evaluarii impactului asupra mediului ar avea un efect negativ asupra acestor scopuri;
b)proiectelor ale caror detalii sunt adoptate printr-un act normativ special, cand obiectivele prezentei hotarari, inclusiv furnizarea informatiilor, sunt indeplinite prin procesul legislativ respectiv.
(2)Cu respectarea prevederilor art. 17, in cazuri exceptionale, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului poate excepta, in intregime sau partial, de la aplicarea prevederilor prezentei hotarari, un anumit proiect prevazut in anexele nr. 1 si 2. in aceasta situatie, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului indeplineste urmatoarele obligatii:
a)analizeaza daca o alta forma de evaluare este potrivita;
b)pune la dispozitia publicului interesat informatiile obtinute in cadrul formelor de evaluare prevazute la lit. a), precum si informatiile privind decizia de exceptare si motivele care au stat la baza luarii acesteia;
c)informeaza Comisia Europeana, inainte de emiterea aprobarii de dezvoltare, despre decizia de exceptare luata, precum si despre motivele care justifica acordarea exceptarii si ii furnizeaza, dupa caz, informatiile puse la dispozitia publicului.
(3)Decizia de exceptare se comunica titularului de proiect, anterior informarii Comisiei Europene potrivit prevederilor alin. (2) lit. c).
Art. 9
(1)Cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2), proiectele prevazute in anexa nr. 1 se supun evaluarii impactului asupra mediului, conform prevederilor art. 11-23.
(2)Cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2), autoritatea publica pentru protectia mediului decide, pe baza unei examinari de la caz la caz, cu luarea in considerare a informatiilor furnizate de catre titular, daca proiectele prevazute in anexa nr. 2 se supun evaluarii impactului asupra mediului, conform prevederilor art. 11-23.
(3)In cadrul examinarii prevazute la alin. (2) se utilizeaza criteriile prevazute in anexa nr. 3.
(4)Deciziile luate de autoritatea publica pentru protectia mediului potrivit prevederilor alin. (2) se pun la dispozitia publicului.
Art. 10
(1)Autoritatile publice pentru protectia mediului iau in considerare informatiile furnizate de catre titular in cadrul memoriului de prezentare care contine, cel putin:
a)descrierea si caracteristicile amplasamentului propus;
b)descrierea si caracteristicile proiectului si ale activitatilor care urmeaza a fi desfasurate: marime, tehnologii si materiale propuse a fi folosite si utilizarea resurselor naturale;
c)descrierea activitatilor specifice perioadei de realizare a proiectului;
d)descrierea sumara a potentialului impact al proiectului asupra mediului, inclusiv, dupa caz, asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar.
(2)Continutul-cadru al memoriului de prezentare al proiectului este stabilit de metodologia de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului, prevazuta la art. 30.
Art. 11
(1)Pentru proiectele supuse evaluarii impactului asupra mediului, titularii acestora au obligatia de a furniza in cadrul raportului privind impactul asupra mediului, la solicitarea autoritatii publice pentru protectia mediului, informatiile prevazute in anexa nr. 4, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 12 alin. (4).
(2)Autoritatile publice, in special cele prevazute la art. 7 alin. (1), care detin informatii relevante pentru evaluarea efectelor directe si indirecte ale proiectului, au obligatia sa puna aceste informatii la dispozitia titularului de proiect.
(3)Autoritatile publice pentru protectia mediului verifica daca titularul proiectului a furnizat intr-o forma adecvata informatiile prevazute in anexa nr. 4.
(4)In solicitarea informatiilor prevazute la alin. (1) autoritatile publice pentru protectia mediului au in vedere:
a)informatiile care sunt relevante pentru un anumit stadiu al procedurii de emitere a aprobarii de dezvoltare, pentru caracteristicile specifice ale unui proiect sau tip de proiect si pentru elementele de mediu care pot fi afectate;
b)informatiile care pot fi furnizate de catre titularul de proiect, avand in vedere, printre altele, nivelul actual al cunoasterii si al metodelor de evaluare.
Art. 12
(1)Pentru proiectele care necesita efectuarea evaluarii impactului asupra mediului, anterior notificarii mentinerii solicitarii aprobarii de dezvoltare, autoritatea publica pentru protectia mediului pregateste si transmite titularului de proiect un indrumar referitor la aspectele care trebuie tratate in raportul privind impactul asupra mediului si la gradul de detaliere a acestora.
(2)In vederea elaborarii indrumarului prevazut la alin. (1), autoritatea publica pentru protectia mediului:
a)analizeaza memoriul de prezentare depus de titular;
b)consulta titularul proiectului, publicul interesat si celelalte autoritati publice implicate, prevazute la art. 7 alin. (1).
(3)Indrumarul se pune la dispozitia publicului interesat, spre informare.
(4)Transmiterea de catre autoritatea publica pentru protectia mediului a indrumarului nu exclude posibilitatea solicitarii ulterioare de informatii suplimentare de la titularul proiectului.
Art. 13
(1)Informatiile pe care titularul de proiect are obligatia sa le furnizeze potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) trebuie sa includa cel putin urmatoarele aspecte:
a)descrierea proiectului, cuprinzand date referitoare la amplasament, solutii tehnice propuse si marimea proiectului;
b)descrierea masurilor avute in vedere pentru a evita, a reduce si, daca este posibil, a remedia efectele negative semnificative asupra mediului;
c)datele necesare pentru identificarea si evaluarea principalelor efecte pe care proiectul le poate avea asupra mediului;
d)prezentarea generala a principalelor alternative studiate de titularul de proiect, cu indicarea motivelor alegerii sale, avandu-se in vedere efectele asupra mediului;
e)un rezumat fara caracter tehnic al informatiilor prevazute la lit. a)-d).
(2)Pentru orice proiect care nu are o legatura directa cu sau nu este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar, dar care poate afecta in mod semnificativ aria, singur sau in combinatie cu alte proiecte si care face obiectul evaluarii impactului asupra mediului, raportul privind impactul asupra mediului include concluziile studiului privind evaluarea adecvata potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare
Art. 14
(1)Elaborarea raportului privind impactul asupra mediului se realizeaza cu respectarea indrumarului prevazut la art. 12 alin. (1) de catre persoane fizice sau juridice, care au acest drept, potrivit legii.
(2)Raportul privind impactul asupra mediului prevazut la alin. (1), al carui continut respecta prevederile art. 11 si 13, se inainteaza autoritatii publice pentru protectia mediului.
(3)Raportul privind impactul asupra mediului este supus comentariilor publicului interesat, ale carui propuneri / recomandari sunt luate in considerare in etapa de analiza a calitatii acestuia.
(4)Autoritatea publica pentru protectia mediului, impreuna cu autoritatile participante in comisia de analiza tehnica, analizeaza calitatea raportului privind impactul asupra mediului si decide acceptarea sau refacerea acestuia.
Art. 15
(1)Autoritatile competente pentru emiterea aprobarii de dezvoltare aduc la cunostinta publicului, din timp si cel mai tarziu imediat ce informatia poate fi furnizata in mod rezonabil, prin anunt public sau prin afisare pe pagina de internet, urmatoarele aspecte:
a)orice solicitare de aprobare de dezvoltare;
b)datele de contact ale autoritatilor publice competente pentru emiterea aprobarii de dezvoltare, ale autoritatilor de la care pot fi obtinute informatii relevante, ale autoritatilor unde se pot inainta propuneri / recomandari sau adresa intrebari, precum si termenul pentru transmiterea acestora;
c)tipul deciziilor posibile sau, in cazul in care exista, proiectul deciziei respective;
d)locul, orarul si mijloacele prin care informatiile relevante sunt puse la dispozitia publicului.
(2)Autoritatile publice pentru protectia mediului aduc la cunostinta publicului, din timp si cel mai tarziu imediat ce informatia poate fi furnizata in mod rezonabil, prin anunt public sau prin afisare pe pagina de internet, urmatoarele aspecte:
a)orice solicitare de acord de mediu;
b)faptul ca proiectul face obiectul evaluarii impactului asupra mediului, indicand, dupa caz, si ca proiectul intra sub incidenta prevederilor art. 17;
c)datele de contact ale autoritatilor publice pentru protectia mediului, ale autoritatilor de la care pot fi obtinute informatii relevante, ale autoritatilor unde se pot inainta comentarii sau adresa intrebari, precum si termenul pentru transmiterea acestora;
d)tipul deciziilor posibile sau, in cazul in care exista, proiectul deciziei respective;
e)faptul ca au fost obtinute si sunt disponibile informatiile prevazute de art. 11 si 13;
f)locul, orarul si mijloacele prin care informatiile relevante sunt puse la dispozitia publicului;
g)modalitatile de participare a publicului, in conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) si (2).
(3)Autoritatile publice pentru protectia mediului si autoritatile competente pentru emiterea aprobarii de dezvoltare pun la dispozitia publicului interesat, intr-un interval de timp rezonabil, urmatoarele:
a)orice informatie obtinuta in conformitate cu prevederile art. 11 si 13;
b)rapoartele si recomandarile relevante transmise autoritatii publice centrale sau teritoriale pentru protectia mediului ori, dupa caz, autoritatii competente pentru emiterea aprobarii de dezvoltare la momentul informarii publicului interesat, potrivit prevederilor alin. (1) si (2);
c)alte informatii decat cele prevazute la alin. (1) si (2), care sunt relevante pentru luarea deciziei privind aprobarea de dezvoltare si care devin disponibile dupa momentul informarii publicului interesat in conformitate cu prevederile alin. (1) si (2), cu respectarea dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 878/2005 privind accesul publicului la informatia privind mediul.
Art. 16
(1)Publicul interesat are dreptul sa participe efectiv si din timp la procedura prevazuta de art. 4, sa se documenteze si sa transmita propuneri / recomandari autoritatilor publice competente, atunci cand toate optiunile sunt posibile si inaintea luarii unei decizii privind aprobarea de dezvoltare.
(2)Informarea si participarea publicului sunt coordonate de autoritatile competente pentru emiterea aprobarii de dezvoltare si autoritatile publice pentru protectia mediului, potrivit competentelor specifice, si cuprind:
a)modalitatea de informare a publicului: prin afise pe o anumita zona teritoriala, publicatii in presa centrala si/sau locala, organizarea unor expozitii cu planuri, schite, tabele, grafice, modele referitoare la proiectul respectiv si altele;
b)modalitatea de consultare a publicului interesat, in scris sau prin dezbateri publice.
(3)Termenele corespunzatoare, astfel incat sa se asigure timp suficient pentru informarea publicului si pentru ca publicul interesat sa se pregateasca si sa participe efectiv la procedura prevazuta la art. 4, se stabilesc prin metodologia de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului prevazuta la art. 30.
Art. 17
(1)In situatia in care un proiect care urmeaza sa fie realizat pe teritoriul Romaniei poate sa aiba un efect semnificativ asupra mediului altui stat sau cand un alt stat care este posibil sa fie afectat semnificativ solicita informatii despre proiect, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului transmite autoritatii publice centrale de mediu din acel stat, cat mai curand posibil si nu mai tarziu de momentul cand este informat propriul public, cel putin urmatoarele informatii referitoare la proiect:
a)o descriere a proiectului impreuna cu informatiile disponibile asupra posibilului impact transfrontier al acestuia;
b)informatii privind tipul deciziei care ar putea sa fie luata.
(2)Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului indica statului prevazut la alin. (1) un interval de timp suficient in care sa precizeze daca doreste sa participe la procedura prevazuta de art. 4.
(3)Daca statul care a primit informatiile prevazute la alin. (1) comunica intentia sa de participare la procedura prevazuta la art. 4, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului ii transmite informatiile despre proiect prevazute la art. 15 alin. (1) si (2), precum si cele care se pun la dispozitia publicului interesat, conform prevederilor art. 15 alin. (3) lit. a) si b).
(4)In cazul in care Romania este stat potential afectat, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului are obligatia:
a)sa puna la dispozitia autoritatilor prevazute la art. 7 alin. (1) si publicului interesat, intr-un termen rezonabil, informatiile prevazute la alin. (1) si (3), primite de la statul de origine;
b)sa asigure autoritatilor prevazute la art. 7 alin. (1) si publicului interesat posibilitatea de a inainta autoritatii centrale pentru protectia mediului din statul de origine opiniile cu privire la informatiile prevazute la alin. (1) si (3), intr-un interval rezonabil de timp, inainte de emiterea aprobarii de dezvoltare.
(5)Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului initiaza consultari cu autoritatile publice pentru protectia mediului ale altor state cu privire, intre altele, la efectele potentiale transfrontiere ale proiectului si la masurile avute in vedere pentru a reduce sau a elimina astfel de efecte si stabileste impreuna cu aceste autoritati un interval de timp rezonabil privind durata consultarilor.
(6)Ministerul Afacerilor Externe sprijina demersurile autoritatii publice centrale pentru protectia mediului prevazute la alin. (1)-(5), astfel incat publicul interesat de pe teritoriul statului afectat sa participe efectiv la procedura prevazuta de art. 4, inclusiv in cazul proiectelor cu posibile efecte semnificative pe teritoriul Romaniei, initiate in alte state.
Art. 18
Rezultatele consultarilor si informatiile obtinute potrivit prevederilor art. 7 si art. 11-17 se iau in considerare in emiterea acordului de mediu si a aprobarii de dezvoltare, respectiv in respingerea solicitarii acordului de mediu si a aprobarii de dezvoltare pentru proiectele publice sau private care fac obiectul prezentei hotarari.
Art. 19
(1)Autoritatea publica pentru protectia mediului, cu consultarea comisiei de analiza tehnica, emite acordul de mediu sau ia decizia de respingere a solicitarii acordului, pe baza analizarii raportului privind impactul asupra mediului, a propunerilor / recomandarilor exprimate de publicul interesat si a altor informatii relevante, dupa caz.
(2)Acordul de mediu se anexeaza aprobarii de dezvoltare si face parte integranta din aceasta.
Art. 20
(1)In cazul proiectelor prevazute la art. 13 alin. (2), acordul de mediu include concluziile evaluarii adecvate, realizata potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2)In situatia in care rezultatul evaluarii adecvate realizate conform alin. (1) releva un impact negativ semnificativ asupra ariei naturale protejate de interes comunitar, autoritatea publica pentru protectia mediului ia decizia de respingere a solicitarii acordului de mediu.
(3)Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autoritatea publica pentru protectia mediului emite acordul de mediu doar pentru proiectele care trebuie realizate din considerente imperative de interes public major, inclusiv de ordin social sau economic si in lipsa unor solutii alternative la acestea, insa numai dupa stabilirea masurilor compensatorii necesare pentru a proteja coerenta retelei Natura 2000.
(4)In cazul in care aria naturala protejata de interes comunitar adaposteste un tip de habitat natural prioritar si/sau o specie prioritara, singurele considerente care pot fi invocate sunt cele legate de sanatatea sau siguranta publica, de anumite consecinte benefice de importanta majora pentru mediu sau, ca urmare a avizului Comisiei Europene, de alte motive imperative de interes public major.
Art. 21
(1)Autoritatile competente pentru emiterea aprobarii de dezvoltare si, respectiv, pentru emiterea acordului de mediu fac publica emiterea acestora sau, dupa caz, respingerea solicitarii acestora si pun la dispozitia publicului urmatoarele informatii:
a)continutul aprobarii de dezvoltare si, respectiv, al acordului de mediu, care include toate conditiile necesare a fi indeplinite de titularul proiectului sau, dupa caz, continutul deciziei de respingere;
b)principalele motive si considerente pe care se bazeaza aprobarea de dezvoltare si, respectiv, acordul de mediu sau, dupa caz, respingerea solicitarii acestora, ca urmare a examinarii ingrijorarilor si opiniilor exprimate de catre publicul interesat, inclusiv informatii cu privire la desfasurarea procesului de participare a publicului;
c)descrierea, dupa caz, a principalelor masuri pentru evitarea, reducerea si, daca este posibil, compensarea efectelor negative majore.
(2)Autoritatile competente informeaza autoritatile competente ale statului care a fost consultat conform prevederilor art. 17 alin. (1)-(3) si (5) si transmit acestora informatiile prevazute la alin. (1).
(3)In cazul in care Romania este stat potential afectat, autoritatile competente asigura punerea la dispozitia propriului public interesat, intr-o forma corespunzatoare, a informatiilor prevazute la alin. (1), primite de la statul de origine.
Art. 22
(1)In situatia in care, dupa emiterea acordului de mediu si inaintea obtinerii aprobarii de dezvoltare, proiectul a suferit modificari, titularul proiectului este obligat sa notifice in scris autoritatea publica pentru protectia mediului emitenta asupra acestor modificari.
(2)Constatarea modificarilor prevazute la alin. (1) se realizeaza de:
a)verificatorii tehnici atestati pentru cerinta esentiala de calitate „c) igiena, sanatate si mediu”, cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul proiectelor pentru care se emite autorizatie de construire;
b)autoritatea competenta pentru emiterea aprobarii de dezvoltare, in cazul celorlalte categorii de proiecte.
(3)Pe baza notificarii prevazute la alin. (1), autoritatea publica pentru protectia mediului parcurge etapa de incadrare si, cu consultarea comisiei de analiza tehnica, decide:
a)mentinerea acordului de mediu emis initial;
b)reluarea in parte sau integral a evaluarii impactului asupra mediului si, in consecinta, revizuirea acordului de mediu emis initial, emiterea unuia nou sau respingerea solicitarii acordului de mediu pentru proiectul modificat, cu aplicarea in mod corespunzator a prevederilor art. 11-22.
Art. 23
(1)Prevederile prezentei hotarari nu aduc atingere obligatiei autoritatilor competente de a respecta restrictiile impuse de legislatia privind secretul comercial si industrial, inclusiv proprietatea intelectuala si protejarea interesului public.
(2)In cazul aplicarii art. 17, transmiterea informatiilor catre alte state si primirea acestora de catre respectivele state fac obiectul restrictiilor prevazute de legislatia in vigoare a statului in care se va realiza proiectul.
Art. 24
(1)Orice persoana care face parte din publicul interesat si care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim se poate adresa instantei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substantial, actele, deciziile sau omisiunile autoritatii publice competente care fac obiectul participarii publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2)Se poate adresa instantei de contencios administrativ competente si orice organizatie neguvernamentala care indeplineste cerintele prevazute la art. 2 lit. e), considerandu-se ca acestea sunt vatamate intr-un drept al lor sau intr-un interes legitim.
(3)Actele sau omisiunile autoritatii publice competente care fac obiectul participarii publicului se ataca odata cu decizia etapei de incadrare, cu acordul de mediu sau, dupa caz, cu decizia de respingere a solicitarii acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, dupa caz, cu decizia de respingere a solicitarii aprobarii de dezvoltare.
Art. 25
(1)Inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoanele prevazute la art. 24 au obligatia sa solicite autoritatii publice emitente a deciziei mentionate la art. 24 alin. (3) sau autoritatii ierarhic superioare revocarea, in tot sau in parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie inregistrata in termen de 30 de zile de la data aducerii la cunostinta publicului a deciziei.
(2)Autoritatea publica emitenta are obligatia de a raspunde la plangerea prealabila prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia la acea autoritate.
(3)Procedura de solutionare a plangerii prealabile prevazute la alin. (1) si (2) este gratuita si trebuie sa fie echitabila, rapida si corecta.
Art. 26
(1)Este interzisa realizarea proiectului fara obtinerea acordului de mediu pentru proiectele prevazute in anexa nr. 1 si a celor din anexa nr. 2 pentru care s-a decis efectuarea evaluarii impactului asupra mediului.
(2)Titularii proiectelor au obligatia respectarii conditiilor prevazute in acordul de mediu.
Art. 27
(1)Constituie contraventie si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
a)nerespectarea prevederilor prevazute la art. 22 alin. (1) si art. 26 alin. (1), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane fizice, si de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice;
b)nerespectarea prevederilor prevazute la art. 26 alin. (2), cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, si de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru persoane juridice.
(2)Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de personalul imputernicit din cadrul Garzii Nationale de Mediu si al Administratiei Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”, conform reglementarilor legale in vigoare.
(3)Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute in actul normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
Art. 28
Dispozitiile referitoare la contraventiile prevazute la art. 27 alin. (1) se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 29
Actele si deciziile prevazute de prezenta hotarare trebuie sa includa informatii concrete despre procedurile prevazute la art. 24 si 25.
Art. 30
(1)Metodologia de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului, continand competentele, durata etapelor procedurale si dispozitii privind informarea si participarea publicului, se aproba prin ordin comun al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, al conducatorului autoritatii publice centrale pentru dezvoltare regionala si locuintei, al conducatorului autoritatii publice centrale pentru administratie si interne si al conducatorului autoritatii publice centrale pentru agricultura, paduri si dezvoltare rurala, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(2)Ghidurile metodologice aplicabile evaluarii impactului asupra mediului se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 31
Autoritatile publice pentru protectia mediului percep taxe in cuantum de 150 lei la emiterea acordului de mediu.
Art. 32
Proiectele transmise unei autoritati publice pentru protectia mediului in vederea obtinerii acordului de mediu inainte de intrarea in vigoare a prezentei hotarari se supun procedurii de evaluare a impactului asupra mediului aflate in vigoare la momentul depunerii solicitarii.
Art. 33
(1)Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului informeaza Comisia Europeana cu privire la aplicarea prezentei hotarari.
(2)Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului transmite Comisiei Europene actele normative nationale adoptate in domeniul reglementat de Directiva 85/337/CEE din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice sau private asupra mediului, modificata si completata prin Directiva 97/11/CE si prin Directiva 2003/35/CE.
Art. 34
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 35
Prezenta hotarare intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 36
(1)La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 1.213/2006 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice si private, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 802 din 25 septembrie 2006.
(2)In situatia in care printr-un act normativ anterior prezentei hotarari se face trimitere la Hotararea Guvernului nr. 1.213/2006 ori generic la procedura de evaluare a impactului asupra mediului, trimiterea se va socoti facuta la dispozitiile corespunzatoare din prezenta hotarare.
*
Prezenta hotarare transpune prevederile Directivei Consiliului 85/337/CEE din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 175 din 5 iulie 1985, modificata si completata prin Directiva Consiliului 97/11/CE a Consiliului din 3 martie 1997, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 73 din 14 martie 1997, si Directiva 2003/35/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 mai 2003 de instituire a participarii publicului la elaborarea anumitor planuri si programe privind mediul si de modificare a directivelor Consiliului 85/337/CEE si 96/61/CE, in ceea ce priveste participarea publicului si accesul la justitie, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 156 din 25 iunie 2003.
-****-

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul mediului,
Nicolae Nemirschi
Viceprim-ministru, ministrul administratiei si internelor,
Dan Nica
p. Ministrul afacerilor externe,
Costea Romulus Doru,
secretar de stat
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas
ANEXA Nr. 1: LISTA proiectelor supuse evaluarii impactului asupra mediului
1.Rafinarii de titei (cu exceptia celor care produc numai lubrifianti din titei) si instalatii de gazeificare si lichefiere a minimum 500 tone de carbune sau sisturi bituminoase pe zi,
2._
a)Termocentrale si alte instalatii de ardere cu o putere termica de minimum 300 megawati.
b)Centrale nucleare si alte reactoare nucleare, inclusiv dezafectarea sau dezasamblarea acestor centrale sau reactoare*) (cu exceptia instalatiilor de cercetare pentru producerea si transformarea materialelor fisionabile si fertile, a caror putere maxima nu depaseste un kilowatt de putere termica continua),
3._
a)Instalatii pentru reprocesarea combustibilului nuclear iradiat.
b)Instalatii destinate:
(i)producerii sau imbogatirii combustibilului nuclear;
(ii)tratarii combustibilului nuclear iradiat sau tratarii deseurilor cu nivel ridicat de radioactivitate;
(iii)depozitarii finale a combustibilului nuclear iradiat;
(iv)in exclusivitate depozitarii finale a deseurilor radioactive;
(v)in exclusivitate stocarii, planificata pe o perioada mai mare de 10 ani, a combustibililor nucleari iradiati sau a deseurilor radioactive pe un amplasament diferit de cel de productie.
4._
a)Instalatii integrate pentru producerea fontei cenusii pentru turnatorie si a otelului.
b)Instalatii destinate producerii metalelor brute neferoase din minereuri, concentrate din minereu sau materii prime secundare prin procese metalurgice, chimice sau electrolitice.
5.Instalatii pentru extractia azbestului si pentru prelucrarea si transformarea azbestului si a produselor care contin azbest:
a)instalatii pentru produse din azbociment, cu o productie anuala de cel putin 20.000 tone de produs finit;
b)instalatii pentru materiale de frictiune, cu o productie anuala de cel putin 50 tone de produs finit;
c)instalatii pentru alte utilizari ale azbestului, cu cantitati utilizate de peste 200 tone anual.
6.Instalatii chimice integrate, cum sunt instalatiile pentru producerea substantelor la scara industriala folosind procese de conversie chimica, in care mai multe unitati alaturate sunt legate functional una de cealalta si sunt destinate pentru:
a)producerea substantelor chimice organice de baza;
b)producerea substantelor chimice anorganice de baza;
c)producerea ingrasamintelor pe baza de fosfor, azot sau potasiu (ingrasaminte simple sau complexe);
d)obtinerea produselor de baza pentru protectia plantelor si a biocidelor;
e)obtinerea produselor farmaceutice de baza folosind procese chimice sau biologice;
f)producerea explozibililor.
7._
a)Construirea de linii pentru traficul feroviar de lunga distanta si a aerodromurilor1 cu cel putin o pista de decolare-aterizare mai lunga de 2.100 m.
b)Construirea de autostrazi si de drumuri expres2.
Construirea drumurilor noi cu cel putin 4 benzi sau realinierea si/sau largirea unui drum existent cu doua ori mai putine benzi pana la 4 sau mai multe benzi, in cazul in care aceste drumuri noi sau realinierea lor si/sau sectiunea largita a acestora este de cel putin 10 km lungime continua.
8._
a)Cai navigabile interioare si porturi fluviale care asigura traficul, respectiv operarea navelor de peste 1.350 tone.
b)Porturi comerciale, cheuri pentru incarcare si descarcare legate de uscat si porturi exterioare (exclusiv cheuri pentru feribot) care permit operarea navelor de cel putin 1.350 tone.
9.Depozite de deseuri periculoase sau instalatii pentru eliminarea deseurilor periculoase prin incinerare ori tratare chimica, operatiune definita in anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
10.Instalatii cu o capacitate mai mare de 100 tone / zi pentru eliminarea deseurilor nepericuloase prin incinerare ori tratare chimica, operatiune definita in anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
11.Sisteme de captare a apelor subterane sau sisteme artificiale de reincarcare a acviferului, acolo unde volumul anual de apa captata sau reincarcata este de cel putin 10 milioane de metri cubi.
12._
a)Lucrari de transfer al resurselor de apa intre bazine hidrografice, executate in scopul prevenirii deficitului de apa, pentru un volum anual de apa transferata de cel putin 100 de milioane metri cubi; se excepteaza transferul prin conducte al apei potabile.
b)In toate celelalte cazuri, lucrari de transfer al resurselor de apa intre bazine hidrografice, pentru un debit mediu multianual al bazinului de captare de cel putin 2.000 de milioane metri cubi / an si pentru o cantitate de apa transferata de cel putin 5% din acest debit; se excepteaza transferul prin conducte al apei potabile.
13.Statii pentru epurarea apelor uzate de cel putin 150.000 echivalenti locuitor3.
___
* Centralele nucleare si alte reactoare nucleare inceteaza a mai fi considerate ca atare atunci cand tot combustibilul nuclear si alte elemente contaminate radioactiv au fost indepartate definitiv de pe amplasamentul instalatiei.
1 Aerodrom – aeroport care se conformeaza definitiei din Conventia privind Aviatia Civila Internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, cu unele amendamente aduse ulterior acestei conventii (anexa nr. 14), ratificata prin Decretul nr. 194/1965.
2 Drumuri expres – drumuri care se conformeaza definitiei din Acordul european asupra marilor drumuri de circulatie internationala, incheiat la Geneva la 15 noiembrie 1975, ratificat prin Decretul nr. 149/1985.
3 Echivalenti locuitor exprima incarcarea cu poluanti a apelor uzate, conform definitiei din Hotararea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind conditiile de descarcare in mediul acvatic a apelor uzate, cu modificarile si completarile ulterioare.
14.Extractia petrolului si a gazelor naturale in scopuri comerciale, in cazul in care cantitatea extrasa este de cel putin 500 tone / zi in cazul petrolului si 500.000 metri cubi / zi in cazul gazelor naturale.
15.Baraje si alte instalatii proiectate sa retina sau sa stocheze permanent apa, cu o capacitate noua ori suplimentara de apa retinuta sau stocata de cel putin 10 milioane metri cubi.
16.Conducte pentru transportul gazelor, petrolului sau al produselor chimice cu un diametru mai mare de 800 mm si cu o lungime de cel putin 40 km.
17.Instalatii pentru cresterea intensiva a pasarilor de curte sau a porcinelor avand cel putin:
a)85.000 de locuri pentru cresterea pasarilor de carne, respectiv 60.000 de locuri pentru pasari ouatoare;
b)3.000 de locuri pentru cresterea porcilor mai mari de 30 kg; sau
c)900 de locuri pentru scroafe.
18.Instalatii industriale pentru:
a)producerea celulozei din cherestea sau alte materiale fibroase similare;
b)producerea hartiei si a cartonului, cu o capacitate de productie de cel putin 200 tone / zi.
19.Cariere si exploatatii miniere de suprafata, cand suprafata amplasamentului depaseste 25 hectare sau, pentru extragerea turbei, cand suprafata amplasamentului depaseste 150 hectare.
20.Construirea liniilor aeriene de tensiune electrica, cu o tensiune de cel putin 220 kV si o lungime de cel putin 15 km.
21.Instalatii pentru depozitarea petrolului, a produselor petrochimice sau chimice, cu o capacitate de cel putin 200.000 tone.
22.Orice modificare sau extindere a proiectelor enumerate in prezenta anexa, in cazul in care o asemenea modificare sau extindere intruneste ea insasi valorile de prag stabilite, dupa caz, in aceasta anexa.
ANEXA Nr. 2: LISTA proiectelor pentru care trebuie stabilita necesitatea efectuarii evaluarii impactului asupra mediului
1.Agricultura, silvicultura si acvacultura:
a)proiecte pentru restructurarea exploatatiilor agricole;
b)proiecte pentru utilizarea terenului necultivat sau a suprafetelor partial antropizate in scop agricol intensiv;
c)proiecte de gospodarire a apelor pentru agricultura, inclusiv proiecte de irigatii si desecari;
d)impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetatie forestiera sau defrisare in scopul schimbarii destinatiei terenului;
e)instalatii pentru cresterea intensiva a animalelor de ferma, altele decat cele incluse in anexa nr. 1;
f)crescatorii pentru piscicultura intensiva;
g)recuperarea terenurilor din mare.
2.Industria extractiva:
a)cariere, exploatari miniere de suprafata si de extractie a turbei, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
b)exploatari miniere subterane;
c)extractia mineralelor prin dragare fluviala sau marina;
d)foraje de adancime, cu exceptia forajelor pentru investigarea stabilitatii solului, in special:
(i)foraje geotermale;
(ii)foraje pentru depozitarea deseurilor nucleare;
(iii)foraje pentru alimentarea cu apa;
e)instalatii industriale de suprafata pentru extractia carbunelui, petrolului, gazelor naturale si minereurilor, precum si a sisturilor bituminoase.
3.Industria energetica:
a)instalatii industriale pentru producerea energiei electrice, termice si a aburului tehnologic, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
b)instalatii industriale pentru transportul gazelor, aburului si apei calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
c)stocarea la suprafata a gazelor naturale;
d)stocarea subterana a gazelor combustibile;
e)stocarea la suprafata a combustibililor fosili;
f)brichetarea industriala a carbunelui / huilei si lignitului;
g)instalatii pentru prelucrarea si stocarea deseurilor radioactive, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
h)instalatii pentru producerea energiei hidroelectrice;
i)instalatii destinate producerii de energie prin exploatarea energiei eoliene (parcuri eoliene).
4.Producerea si prelucrarea metalelor:
a)instalatii pentru producerea fontei sau otelului prin fuziune primara sau secundara, inclusiv turnare continua;
b)instalatii pentru prelucrarea metalelor feroase:
(i)laminoare la cald;
(ii)forjerii cu ciocane;
(iii)acoperiri metalice de protectie prin topire;
c)topitorii de metale feroase;
d)instalatii pentru topirea, inclusiv alierea metalelor neferoase, cu exceptia metalelor pretioase, inclusiv a produselor recuperate (rafinare, turnare in forme etc.);
e)instalatii pentru tratarea suprafetelor metalice si a materialelor plastice prin procese chimice sau electrolitice;
f)fabricarea si asamblarea de autovehicule si fabricarea motoarelor pentru autovehicule;
g)santiere navale;
h)instalatii pentru constructia si repararea aeronavelor;
i)fabricarea materialelor feroviare;
j)forjare la cald prin explozie;
k)instalatii pentru coacerea si sinterizarea minereurilor metalice.
5.Industria mineralelor:
a)cuptoare de cocs (distilarea uscata a carbunelui);
b)instalatii pentru fabricarea cimentului;
c)instalatii pentru producerea azbestului si fabricarea produselor din azbest, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
d)instalatii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla;
e)instalatii pentru topirea substantelor minerale, inclusiv productia fibrelor minerale;
f)fabricarea produselor ceramice prin ardere, in special a tiglelor, caramizilor, caramizilor refractare, placilor, gresiilor ceramice sau portelanului.
6.Industria chimica:
a)tratarea produselor intermediare si obtinerea produselor chimice, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
b)producerea pesticidelor si a produselor farmaceutice, vopselelor si lacurilor, elastomerilor si peroxizilor, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
c)instalatii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice si chimice, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1.
7.Industria alimentara:
a)fabricarea uleiurilor si a grasimilor vegetale si animale;
b)ambalarea si conservarea produselor animale si vegetale;
c)fabricarea produselor lactate;
d)fabricarea maltului si a bauturilor alcoolice;
e)fabricarea produselor de cofetarie si a siropului;
f)abatoare;
g)instalatii industriale pentru fabricarea amidonului;
h)fabrici de faina si ulei de peste;
i)fabrici de zahar.
8.Industria textila, a pielariei, a lemnului si hartiei:
a)instalatii industriale pentru producerea hartiei si a cartonului, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
b)instalatii pentru pretratarea (operatii ca spalare, inalbire, mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori textilelor;
c)instalatii pentru tabacirea / argasirea pieilor si blanurilor;
d)instalatii de producere si prelucrare a celulozei.
9.Industria cauciucului: fabricarea si tratarea produselor pe baza de elastomeri.
10.Proiecte de infrastructura:
a)proiecte de dezvoltare a unitatilor / zonelor industriale;
b)proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv constructia centrelor comerciale si a parcarilor auto;
c)constructia cailor ferate, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1, a instalatiilor de transbordare intermodala si a terminalelor intermodale;
d)constructia aerodromurilor, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
e)constructia drumurilor, porturilor si instalatiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
f)constructia cailor navigabile interioare, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1, lucrari de canalizare si lucrari impotriva inundatiilor;
g)baraje si alte instalatii proiectate pentru retinerea sau stocarea apei pe termen lung, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
h)linii de tramvai, cai ferate subterane si de suprafata, linii suspendate sau linii similare specifice, utilizate exclusiv sau in principal pentru transportul de persoane;
i)instalatii de conducte pentru gaze si petrol, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
j)instalatii de apeducte de lungime mare;
k)lucrari pentru combaterea eroziunii costiere si lucrari maritime ce pot modifica profilul costier prin constructia, de exemplu, de diguri, chei, pontoane, debarcadere sau alte lucrari de aparare marina, exclusiv intretinerea si reconstructia unor astfel de lucrari;
l)instalatii de extractie a apei subterane si de reincarcare artificiala a rezervelor de apa subterana, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
m)lucrari pentru transferul resurselor de apa intre bazine hidrografice, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1.
11.Alte proiecte:
a)piste permanente de curse si testare a vehiculelor cu motor;
b)instalatii pentru eliminarea deseurilor, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
c)statii pentru epurarea apelor uzate, altele decat cele prevazute in anexa nr. 1;
d)amplasamente pentru depozitarea namolurilor provenite de la statiile de epurare;
e)depozite de fier vechi, de vehicule uzate, inclusiv deseuri de vehicule;
f)bancuri de proba pentru motoare, turbine sau reactoare;
g)instalatii pentru fabricarea fibrelor minerale artificiale;
h)instalatii pentru recuperarea sau distrugerea substantelor explozive;
i)centre de ecarisaj.
12.Turism si agrement:
a)partii de schi, teleschiuri, telecabine si amenajarile aferente;
b)amenajari marine de agrement;
c)sate de vacanta si complexuri hoteliere in afara zonelor urbane si amenajarile aferente;
d)campinguri permanente si amplasamente pentru caravane;
e)parcuri tematice.
13._
a)Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevazute in anexa nr. 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului.
b)Proiectele prevazute in anexa nr. 1, executate exclusiv sau in principal pentru dezvoltarea si testarea de metode sau produse noi si care sa nu fie utilizate pe o perioada mai mare de 2 ani.
ANEXA Nr. 3: CRITERII DE SELECTIE pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului
1.Caracteristicile proiectelor
La identificarea caracteristicilor proiectelor se iau in considerare urmatoarele aspecte:
a)marimea proiectului;
b)cumularea cu alte proiecte;
c)utilizarea resurselor naturale;
d)productia de deseuri;
e)emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort;
f)riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate.
2.Localizarea proiectelor
Se ia in considerare sensibilitatea mediului in zona geografica posibil a fi afectata de proiect, avandu-se in vedere in special:
2.1.utilizarea existenta a terenului;
2.2.relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora;
2.3.capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:
a)zonele umede;
b)zonele costiere;
c)zonele montane si cele impadurite;
d)parcurile si rezervatiile naturale;
e)ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.;
f)zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si Hotararea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica;
g)ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite;
h)ariile dens populate;
i)peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica.
3.Caracteristicile impactului potential
Se iau in considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, in raport cu criteriile stabilite la pct. 1 si 2, cu accent deosebit pe:
a)extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate;
b)natura transfrontiera a impactului;
c)marimea si complexitatea impactului;
d)probabilitatea impactului;
e)durata, frecventa si reversibilitatea impactului.
ANEXA Nr. 4: INFORMATII solicitate titularului proiectului pentru proiectele supuse evaluarii impactului asupra mediului
1.Descrierea proiectului, incluzand:
a)descrierea caracteristicilor fizice ale intregului proiect si a cerintelor de amenajare si utilizare a terenului in timpul fazelor de constructie si functionare;
b)descrierea principalelor caracteristici ale proceselor de productie, de exemplu natura si cantitatea materialelor utilizate;
c)estimarea, pe tipuri si cantitati, a deseurilor preconizate si a emisiilor (poluare in apa, aer si sol, zgomot, vibratii, lumina, caldura, radiatii etc.) rezultate din functionarea proiectului propus.
2.Rezumatul principalelor alternative studiate de titular si indicarea principalelor motive pentru alegerea finala, luand in considerare efectele asupra mediului.
3.Descrierea aspectelor de mediu posibil a fi afectate in mod semnificativ de proiectul propus, in special a populatiei, faunei, florei, solului, apei, aerului, factorilor climatici, bunurilor materiale, inclusiv patrimoniul arhitectural si arheologic, peisajul si interconexiunile dintre factorii de mai sus.
4.Descrierea1 efectelor semnificative posibile ale proiectului propus asupra mediului, rezultand din:
___
1 Aceasta descriere trebuie sa acopere efectele directe si indirecte, secundare, cumulative, pe termen scurt, mediu si lung, permanente si temporare, pozitive si negative ale proiectului asupra mediului.
a)existenta proiectului;
b)utilizarea resurselor naturale;
c)emisiile de poluanti, zgomot si alte surse de disconfort si eliminarea deseurilor si descrierea de catre titular a metodelor de prognoza utilizate in evaluarea efectelor asupra mediului.
5.Descrierea masurilor preconizate pentru prevenirea, reducerea si, unde este posibil, compensarea oricaror efecte semnificative adverse asupra mediului.
6.Un rezumat fara caracter tehnic al informatiilor furnizate la punctele precedente.
7.Indicarea dificultatilor (deficiente tehnice sau lipsa de know-how) intampinate de titularul proiectului in prezentarea informatiei solicitate.
Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 481 din data de 13 iulie 2009