, Intrebari frecvente | GCSM <meta name="keywords" content="certificare , sisteme de management, ISO 9001, 14001, OHSAS, 22000, 8000, 27001, 50001" /> <meta name="description" content="Grupul de certificare sisteme de management: ISO 9001, 14001, OHSAS, 22000, 8000, 27001, 50001" />
Feedback Facebook
Partener pentru performanta
Intrebari frecvente

De ce am nevoie de certificare?

Certificarea reprezinta atestarea de catre o terta parte (organism de certificare), pe baza unei declaratii (certificat) rezultate in urma unei analize, ca o firma demonstraza ca indeplineste cerinţele specificate (reglementari, standarde, specificatii tehnice, etc.). Se pot certifica sisteme de management, produse sau persoane. Asadar, certificarea face diferenta pe piata intre firmele care pot sau nu pot demonstra ca indeplinesc cerintele

Orice certificat este recunoscut?

Nu. Pentru ca certificatul emis pe un sistem de management sa fie recunoscut, organismul de certificare trebuie sa fie acreditat sau sa demonstreze ca este in curs de acreditare cu un organism de acreditare (national sau international), numai asa organismul de certificare poate demonstra ca indeplineste conditiile pentru a efectua certificari. Puteti verifica daca organismul de certificare din Romania care v-a acordat certificatul este acreditat, accesand pagina de web a organismului de acreditare indicat.

De ce un organism de certificare trebuie sa fie acreditat?

Acreditarea ca si certificarea confera credibilitate. In conformitate cu REGULAMENTUL (CE) NR. 765/2008 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI din 9 iulie 2008, care stabileste cerintele de acreditare si de supraveghere a pietei in cea ce priveste comercializarea produselor/serviciilor, fiecare tara a UE trebiue sa aiba un organism national pentru acreditarea organismelor de certificare care functioneaza pe teritoriul national, dar nu obliga organismele de certificare sa se acrediteze numai cu organismul national de acreditare.

Cat dureaza certificarea unui sistem de management?

Orice sistem de management se certifica in doua etape. Numarul de zile pentru fiecare etapa este prevazut de ghidurile de aplicare al standardului de acreditare si de procedurile Organismelor de acreditare si variaza de la un sistem la altul functie de complexitatea proceselor, de numarul de salariati, de numarul de locatii, de numarul de schimburi. Numarul de zile de audit poate fi redus cu pana la 30% in cazul in care sistemul este matur (recertificare), este integrat in alt sistem de management si se evalueaza prin audit combinat, procesele sunt foarte simple, exista excluderi, etc. sau poate fi marit cu pana la 30% daca auditul se desfasoara intr-o limba straina, procesele sunt complexe, exista multe filiale, etc.

Care este valabilitatea certificatului?

Un certificat este valabil 3 ani, dupa care se reinoieste.

Este corect ca un singur certificat sa fie acordat pe mai multe sisteme?

Nu este corect. Conform standardului de acreditare, pe fiecare sistem se acorda cate un certificat, chiar daca auditurile de certificare au fost facute simultan si chiar daca sistemele sunt integrate. Pe perioada de valabilitate a unui certificat pot aparea multe schimbari care ar conduce la revizuirea lui, cum ar fi: standardele de referinta pot expira la perioade diferite; pe parcursul auditurilor de suprveghere organismul de certificare poate constata ca unul dintre sisteme nu mai este mentinut la certintele standardului si certificarea trebuie suspendata sau anulata; pot fi accidente sau reclamatii pe un sistem care impun anularea certificarii, etc.

Dupa certificare, organismul de certificare mai face verificari?

In afara de auditul de certificare (etapale I si II), organismul de certificare trebuie sa efectueze cel putin un audit de supraveghere pe an pe toata perioada de valabilitate a certificatului pentru a verifica daca sistemul de management este mentinut si imbunatatit continuu.

Ce conditii minime sunt necesare pentru certificarea unui sistem de management?

Cand o firma cere certificarea unui sistem de management trebuie sa aibe cel putin sistemul:

– documentat (politica, obiective, manual, proceduri, instructiuni de lucru, planuri, programe, etc. solicitate de standardul de refeinta si adecvate activitatii firmei);
– implementat (sa aibe dovezi din care sa rezulte ca documentele au fost implementate si sunt conforme cu cerintele).

Este obligatorie consultanta pentru implementarea sistemelor de management?

Nu este obligatorie. Daca o firma are personal instruit sau cu experienta in functionarea sistemelor de management poate sa-si intocmeasca si sa-si implementeze singura documentele.

Este corect ca o persoana care a acordat consultanta la implementarea unui sistem de management sa faca si auditul intern?

Nu este corect. Consultantul participa sau chiar elaboreaza documentele sistemului de management, participa la obtinerea multor inregistrari necesare functionarii si demonstrarii conformarii sistemului cu cerintele. Auditul intern trebuie sa fie independet si impartial. In acest caz consultantul nu-si poate audita propria activitate. Daca serviciul de consultanta a fost furnizat de catre o firma cu mai multe persoane, auditul intern poate fi facut de alte persoane din firma, care nu au participat direct la documentarea si implementarea sistemului de management.

In cazul certificarii este exclus ca o persoana sau o firma care a acordat consultanta sa participe la auditul de certificare.

Este obligatoriu ca o firma sa aibe proprii auditori interni?

Auditul intern se poate efectua fie de angajatii firmei cu conditia ca auditorul sa nu-si auditeze propria activitate, firma ar trebui sa aibe cel putin doi auditori angajati in compartimente diferite, sau de auditori din afara organizatiei. In ambele cazuri auditorii trebuie sa indeplineasca criteriile de competenta (studii, instruire, abilitati si experienta) prevazute de standardul de audit.

Este corect ca Reprezentantul Managementului sa fie consultantul?

Reprezentantul Managementului trebuie sa faca parte din managementul firmei (trebuie sa fie angajatul firmei, full sau part time) cu autoritate si responsabilitati definite pentru a se asigura ca sistemul este stabilit, documentat, implementat, mentinut si pentru a raporta conducerii la cel mai inalt nivel modul de functionare si oportunitatile de imbunatatire.