Toate standardele ISO sunt reanalizate la fiecare cinci ani pentru a stabili daca cerintele mai raman relevante pentru piata sau trebuie actualizate. Viitoarele standarde trebuie sa raspunda celor mai recente tendinte si sa fie compatibile cu alte standarde de management.
In prezent cele doua standarde se afla in faza de vot in tarile membre ISO si se estimeaza ca pana la sfarsitul lunii septembrie 2015 vor fi publicate.
Conform ghidurilor IAF 9: 2015, care se refera la tranzitia ISO 9001:2015 si IAF 10: 2015, care se refera la tranzitia ISO 14001:2015, perioada de tranzitie la versiunea actualizata a celor doua standarde este de 3 ani. Pe aceasta perioada toate certificatele acordate pe versiunile actuale ale standardelor, 9001:2008, respectiv 14001:2005, raman valabile. Dupa aceasta perioada toate certificatele emise vor fi doar pe versiunea 2015 a standardelor.
Clientii GCSM vor primi, dupa publicarea standardelor, un grafic de tranzitie personalizat, precum si toate informatiile si cerintele necasare legate de aceste tranzitii.
Ce aduc nou cele doua standarde?
ISO 9001:2015
Principalele modificari aduse de noua versiune a standardului ISO 9001: 2015 sunt:
1. adoptarea HLS prevazut in anexa SL ISO directivelor Partea 1;
2. cerintele se pot integra mai usor in alte sisteme de management;
3. are cerinta explicita pentru analiza riscurilor pentru a sprijini si a imbunatati abordarea bazata pe proces;
4. pune accent mai mic pe documente –n-are cerinta explicita pentru manualul calitatii;
5. este mai usor de aplicat pentru prestatorii de servicii;
6. are cerinta de a defini limitele SMC;
7. pune accent crescut pe contextul organizațional ;
8. are cerinte de implicarea crescuta a managementului;
9. pune un accent crescut pe obtinerea rezultatelor dorite pentru a imbunatati satisfacția clienților.
ISO 14001:2015
Principalele modificari aduse de noua versiune a standardului ISO 14001: 2015 sunt:
1. adoptarea HLS prevazut in anexa SL ISO directivelor Partea 1;
2. cerintele se pot integra mai usor in alte sisteme de management;
3. pune accent crescut pe managementul strategic de mediu, leadership, protecţia mediului, performanţa de mediu , abordarea pe baza ciclului de viaţă al produsului.